18 januari 2022

Zoekmachine optimalisatie

2 min read

De letterlijke betekenis van SEO is Search Engine Optimization, oftewel zoekmachine optimalisatie. Wanneer je je eigen website hebt is dit eigenlijk een methode waar je wel gebruik van moet maken om bezoekers te kunnen trekken.

SEO heeft als doel jouw website hoger plaatsen in de zoekresultaten wanneer iemand zoekt op zoekwoorden die relevant zijn voor jouw website om zo het aantal bezoekers te kunnen vergroten. In tegenstelling tot SEA (Search Engine Advertising) kost het geen geld per klik en kan het dus een stuk voordeliger zijn.

Hoe werkt SEO?

Wanneer je je website wilt adverteren door middel van zoekmachine optimalisatie (SEO) moet je rekening houden met heel veel factoren die de volgorde van de zoekresultaten bepalen. Een van de factoren die een grote rol speelt in de volgorde van zoekresultaten is hoe snel jouw website laadt. Een website met een kortere laadtijd is fijner om te bezoeken dan een die ontzettend traag werkt, deze snellere websites zullen daarom hoger in de zoekresultaten verschijnen.

Het werken met SEO heeft tijd nodig. Het is niet zo als bij SEA dat de resultaten meteen zichtbaar zijn. Neem dus echt je tijd. Ook moet je er rekening mee houden dat de positie van je website, omdat het afhankelijk is van zoveel factoren, constant verandert. Je moet meegaan met die veranderingen en je website daar ook op kunnen aanpassen om zichtbaar te blijven.

De tweede factor die erg belangrijk is zijn de zoekwoorden. Wanneer jouw potentiële klanten op google woorden intypen die relevant zijn voor jouw bedrijf, wil je natuurlijk dat je snel opkomt. Je moet daarom met zekere secuurheid de zoekwoorden uitkiezen en up-to-date houden om klanten en bezoekers te kunnen blijven werven. Zoekwoorden hangen nauw samen met de content van je website. Zorg daarom dat je content relevant is en ook nog actueel is om een hoge zoekmachine positie te blijven behouden.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *