Kwaliteit voortgezet onderwijs verbeteren

Door de coronacrisis is er het afgelopen extra druk gekomen op het voortgezet onderwijs. Leerlingen kregen geen fysiek les, docenten moesten van de één op de andere dag overstappen op digitaal onderwijs en ouders werden opeens full-time leraar. Maar ook voor de crisis stond er al grote druk op het onderwijs: de kwaliteit moest namelijk omhoog. Er zijn verschillende effectieve manieren om dat te doen. De belangrijkste zijn hieronder beschreven!

Groepen maken

Om een verbetercultuur door te kunnen voeren in het voortgezet onderwijs, is het belangrijk dat er specifieke doelen worden gesteld en dat deze worden behaald en nageleefd. Dit gebeurt het beste als je samenwerkt in kleine groepjes. Verdeel docenten onder in verschillende teams. Zij nemen bijvoorbeeld een bepaalde jaarlaag of onder- of bovenbouw onder hun hoede. Vervolgens worden deze docenten dan weer onderverdeeld aan de hand van het vak dat ze geven. Het voortgezet onderwijs kwaliteit verbeteren gaat sneller en gerichter als docenten zich er ook echt verantwoordelijk voor voelen. Dus kleinere teams, waarbij het verantwoordelijkheidsgevoel hoger ligt, zorgen voor een betere doorvoering van de verbetercultuur.

Tijd en focus

Zodra je als school weet wat er precies verbeterd moet worden, kun je oplossingen bedenken en ze doorvoeren. Maar neem hier wel de tijd voor: niet alles hoeft én kan in één aangepast te worden. Dit dient geleidelijk te gaan. Bekijk samen met collega’s het lesplan, de manier van lesgeven, wat leerlingen ervan vinden (vraag hen om feedback) en voer deze terugkoppelingen door in het verbeteren van je lessen. Zo wordt de kwaliteit van het voorgezet onderwijs geleidelijk maar op een efficiënte en doelgerichte wijze toegepast.

Wil je meer weten over hoe je verbeteringen kunt doorvoeren? Klik hier voor meer nuttige tips.

Geef een reactie